måndag 1 april 2013

24 timmars fasta

Nu har jag provat att fasta 24 timmar. Efter att jag såg programmet i vetenskapens värld. Så har jag funderat mycket på det här med fasta. Så jag bestämde mig för att testa. Det  gick mycket bättre än jag trodde. Åt mitt sista mål till lunch i lördag. Åt inte så speciellt mycket till lunch. Jag var betydligt mindre hungrig än vad jag trodde att jag skulle vara. Inga direkta blodsocker fall eller humör svängningar. Cyklade fram och backa till jobbet (13km sammanlagt) + promenad 5,5km båda dagran.

Varför jag gjorde det?
För att jag ska kunna skiljs på signalera hunger och sug. För jag har svårt för det i vanliga fall. Och för att jag var nyfiken på att se hur min kropp reagerar på det. Och att jag har lätt att överäta.

Posetiva efter med fasta
*Tarmen får vila
*Fettförbränningen ökar 
*Bättre insulin känslighet
* Man lär sig känna igen hunger och aptit
* Minskar i vikt

Inga kommentarer: