onsdag 18 mars 2015

Min syn på kosten =)

Fått lite frågor hur jag äter nu så här tänker jag. Nu varierar det kraftigt vad jag äter beroende på årstid. Men det är ett ungefär =)

Protein
Först och främst så ser jag till att få i mig ca 20g protein per måltid nu får man tycka vad man vill om det. Men jag tränar nästan varje dag så jag är i behov av det.

Fett
Sen har vi det här med fettet...Jag överdriver inte konsumtionen utan väljer oftast fettet i form av lax, makrill, sill, kyckling med skinn, sidfläsk oliver olivolja avokado m.m.

Kolhydrater 
Jag är inte kolhydrats skrämd! Men jag väljer dom med omsorg. Och jag är noga med när jag äter mer av dom. Jag tror inte man ska byta ut fett skrämd mot kolhydratskrämd. Då har vi hamnat i en ny fälla!

Mejerivaror
Jag ser mejerivaror som lyx alltså inget jag äter varje dag. Inte ens varje vecka. Jag mår bättre utan så då får de vara det som är min guld kant i livet =)

Tillskott
Jag tar tillskott varje dag för att jag behöver det. Jag tar ALLTID omega-3 då den hjälper mig att tänka klar ( är dyslektiker så behöver det) D-vitamin varannan dag (under vintern) sen varierar det lite.

Träning
När jag har tränat tar jag ofta ett ägg eller Paleo kaffedrink Och om jag har en perod när jag tränar mycket och hårt så kan jag ta en proteindrink med så lite konstigheter som möjligt =P

Frukost:
* 3 ägg med 1 msk bregott eller majonnäs (egen)

* 2 ägg stekta eller kosta med 2 skivor sidfläsk 1-3 körsbärs tomater 50-100g gurka

* 2 ägg stekt eller kokta 1 burk bakrill eller lax med 1-3 körsbärs tomater 50-100g gurka
Eller vad jag nu blir sugen på kan vara rester från middagen

Lunch
* Rester från middagen

* Sallad på tonfisk/lax/kyckling eller rostbiff. Grönsaks grunden är lite olika beroende på vad jag har hemma. Kan vara alt från färsk spenat till vitkål och kompliterat med olika grönsaker. + ev smaksatt majonäs (egen) eller oliovolja

* Omellet (ägg+ kokosmjölk willys egna) med fyllnig som jag är sugen på + grönsaker wokgrönsaker eller en enkel sallad till.  

Middag:

* Hemgjord blodpudding med surkål smör och breggot

* Köttfärsbiffar med blomkåls mos eller blokåls potatis med sallad till.

* Wok på kyckling/räkor/lövbiff med kokosmjölk willys egna om jag är lat tar jag en färdig wok påse har jag gott om tid så blandar jag ihop efter tycke och samak.

* Korv med hög köttalt med sallad/vitkålsalld eller kokt bryselkål med dijonsenap

Inga kommentarer: