fredag 8 november 2013

Paleokosten

Jag har funderat mycket på det här med artegen föda. Var jag hamnar, och vad som käns lågiskt och korekt för mig. Jag börjar mer och mer tro på att vi bör försöka att äta en kost som är så artege som möjligt. Altså en kost som brukar beteknas Paleo eller jägarkost. Det är där jag landar.

Paleo vår ursprungliga födan
Paleo är en förkortning av  paleolitikum den vetenskapliga benämnigen för stenåldern. Paleolitikum är den tidsperod som började någon gång för 2,3 miljoner år sedan och som slutar när mäniskan blev bofast och började bruka jorden, för ca 10 000 år sedan. Paleo kosten avses alltså den mat innan vi blev bönder.

Den mordena mäniska (du och jag) är anatomiskt och genetiskt helt identiskt med stenåldernsmäniskan. Vi är en modern mäniska i en stenålderskropp. Som art är vi forfarande anpassade till de liv som vi levde som jägare och samlare för mer än 10 000 år sen.

Att äta paleokost innebär alltså att äta det som naturen har skapat >>back to basic<< Du utesluter de mordena matens gifter. Du ger kroppen den behöver och vill ha.

Inga kommentarer: