fredag 17 juni 2011

Helsida lax

Igår var jag och handlade hadde tänkt äta matjesill med grädfil och sallad till middag. Men dom hadde bra pris på färsk lax. Så jag slog till!

Jag älskar denna rätt eftersom den sjöter sig själv och blir så god!

Till en helsida lax hadde jag
1 helsida lax
citronpeppar
dill
smör


Örtsås
Creme frache
Gräddfil
Majonäs
Persilja färsk (fins färsk fryst i frysdisken)
Dill färsk (fins färsk fryst i frysdisken)
Vitlöks pulver

Sätt ugnen på 200g. Smör en ugnsfast form. Jag tar altid bort dom stora benen eftersom jag tycker det är lättare när fisken är rå. Lägg fisken krydda. Klika dit smör in i ugnen i ca 30 minuter.

När fisken är i ugnen så gör jag såsen. Jag tar mäst av creme frache och minst av majonäs. Jag använder mycke dill och persilja och lite vitlökspulver. Men jag har även jort en variant att utesluta gräddfil. Ställ den i kylen tills den ska serveras. Jag åt en sallad till. Medan min sambo och son åt makaroner.

Min son är lite kräsen när det gäller fisk. Men denna rätt gick hem!

Inga kommentarer: