tisdag 28 juni 2011

Yogurtglass med smak av citron

Min smbo har tjata på mig, att han vill att jag ska göra yogurtglass. Men jag hittade inget bra recept. så jag har dragit på det. Men i kväll prövade jag att göra en yogurtglass. Som jag hittade på själv. Den blev riktigt fräsch. Och han blev nöjd!

3 ägg
2 dl grädde
3 dl turkisk yogurt
1 hel citron
lite äkta vanilj
salt
3 msk sukrin

Dela äggen vitoran i en bunke och ägggulorna i en annan. Vispa äggvitorna hårt med en nypa salt. Du ska kunna vända bunken upp och ned utan att dom far ut. Vispa därefter ägggulorna med sukrin poröst. Häll grädde i en tredje bunka och vispa tills det är toppig. Blanda gulorna , grädden och vanilj. Blanda där efter i yogurten blanda till en jämn smet. Därefter blandar du i äggvitorna. Tvätta citonen noga. Dela citronen pressa ut all saft, och riv cirtonskalet fint och blanda i. Jag har en glassmaskin så jag kör den i den. Men det går lika bra att ställa den i frysen och röra om ett par gånger. Det tar ca 1,5 timme skulle jag tro. För den ska inte vara lika fast som gräddglass.

Inga kommentarer: