fredag 27 februari 2015

Whole30 eller Paleo-30?

Jag kommer att genomföra en 30 dagars utmanig. Med start 1 mars. Altså på söndag närmare bestämt. Frågan är nu bara om jag ska genom föra den snälla (30 dagar paleo) varianten eller den hårda (whole30)....

Jag hade tänkt genomföra en 30 dagars paleo utmaning. Men sen så sprang jag över lite spännande information om whole30. Det lutar åt den hårdare varianten (Whole30. För det känns mer ren mat. Och verkligen ursprunglig kost jägar kost eller vad jag nu ska kalla det... kärt barn har många namn =)

För jag tror att den kan hjälpa mig att se vad jag inte tål, eller är känslig mot. Så vad har jag att förlora?  

Kommer att väga in mig ta bilder och mäta mig. Sen kommer jag att göra det nästa gång den 30 mars. För en av grund tanken i wholen30 är att man fokuserar på att få i sig bra mat och inte fokusera på vad vågen säger.

Sen finns det en del stränga regler som ska följas-Bearbetade varor som mandelmjöl och kokosmjöl går bort. Man får inte heller laga mat, baka eller gör efterrätter som efterhärmar skräpmat. Tanken är att man inte bara fysiskt ska utesluta mat som är dåligt för kroppen utan också psykiskt ta bort sådant som kan liknas vid ”felaktig mat och/eller skräpmat”. Inga pannkakor fast dom görs på paleo godkända varor. Gör ingen Paleo pizza trots att den är baserad helt på Paleo godkända varor, baka inte ett mandelmjöls bröd även om det endast innehåller mandelmjöl, ägg, kokosolja, linfrön, solroskärnor och valnötter – alltså strikt Paleo. Laga inget som kan efterlikna skräpmat – pizza, efterrätter, smoothie, raw kladdkaka, kalla-det-vad-du-vill-bollar eller baka bröd. Även här är sömn och motion viktig! 

Om ni vill läsa skilnaden mellan dessa två gå in på denna länk =)


Inga kommentarer: