söndag 8 juli 2012

Kokosgrädde

Jag är helt överlycklig...lite överdrift kanske...men eftersom min tanke är att äta så inga mejerier( grädde creme frache, kessella, keso, ost m.m) ett tag. Och jag hittade det här underbara recept på kokosgrädde. Om man ska tycka om kokosgrädden är ett måste att man gilla kokos *ler*


 Man köper kokosmjölk, helt vanlig från ICA finns kokoskräm också (Jag använde Santa Maria Coconut milk den inehållerbara 1g kolhydrater per 100g) men båda går bra. Sedan ställer man den i kylen så att den stelnar (kokos stelnar vid 20C) så när man tar ut den ur kylen är mjölken som en tjock kräm. Vätskan är samlad längst ned i burken. För över den tjocka krämiga delen till en egen bunke häll bort den övriga vätskan. Vispa med elvisp, det blir "vispad grädde"! Fast helt utan laktos och mjölkprotein! När man fått upp fluffet kan kan hälla i lite bär eller experimentera fram nått kul med nötter eller vad man nu vill ha i!

Jag hittade receptet på Health & Sciene

1 kommentar:

Anonym sa...

Zupper